Gezondheid en sport

“Vanaf nu ga ik elke week hardlopen!”. Ondertussen stroomt je Instagram-feed vol met #fitgirls en #superfoods. Het klinkt zo simpel, die gezonde levensstijl. Maar waar begin je? En hoe houd je het vol?

Gezonde voeding
Je hoort het overal: gezond eten is belangrijk. Je krijgt de nodige voedingstoffen binnen, het voorkomt ziektes én je blijft makkelijker op een gezond gewicht. Je kunt te zwaar zijn, maar ook te licht. Meet je Body Mass Index (BMI) en middelomtrek om te testen of je een goed gewicht hebt. Denk je dat je niet gezond genoeg eet? Check hier tips om die zak chips zonder moeite te skippen.

Sporten en bewegen
Hup, van de bank af! Sporten is niet alleen goed voor je, maar ook hartstikke leuk (ja, echt). Als je maar een sport vindt die bij je past. Ga je voor een teamsport als voetbal of waterpolo? Of sport je liever alleen, zoals bij fitness? Doe hier de test en ontdek jouw sport. Ook de buurtsportcoach kan je helpen bij het ontdekken van je favoriete sport. Vraag de Jongerenwerker hoe je met deze coach in contact komt. Je ideale sport gevonden? Dan de tweede uitdaging: volhouden. Maak een planning, zoek een sportmaatje en houd je resultaten bij. Check hier alle tips voor een flinke dosis motivatie.

Naar de huisarts
Iedereen twijfelt wel eens over zijn gezondheid. Speur niet het hele internet af, want voor je het weet heb je drie dodelijke ziektes. Het best kun je even contact opnemen met je huisarts. Je hoeft niet gelijk bij hem of haar langs, vaak kun je ook telefonisch advies krijgen. Ook fijn: je huisarts heeft geheimhoudingsplicht. Het is dus niet zo dat straks het hele dorp (of je ouders…) van jouw kwaaltjes afweet.